Psykoterapi med børn og unge
I det terapeutiske arbejde med børn og unge arbejder jeg med sandplay, tegneterapi, fortælleterapi, spædbarnsterapi, visualisering, traumeterapi og samtaleterapi.
Samtalen er altid baseret på en ligeværdig kommunikation, hvor tryghed, respekt, kemi og anerkendelse er nøgleord for mig.
Den terapeutiske proces med barnet/ den unge er et samarbejde på barnets betingelser og med udgangspunkt i barnets univers.
Hvem henvender terapeutiske samtaler sig til:
Børn og unge, som har været udsat for akutte belastninger, der påvirker deres trivsel fx skilsmisser, hospitalsophold, sygdom, dødsfald i familien og andre tab.
Børn og unge med mere generelle trivsels – og adfærdsproblemer: børn som ikke trives i familien, børn der ikke trives i skolen, børn med koncentrations, – præstations, – selvværdsproblemer osv.
Børn med mere omfattende problemer: tilknytningsforstyrrelser, angst, depressioner mv.
I samtalerne indgår barnet/ den unge i en aktiv udviklingsproces, hvor fokus er på bearbejdning, at sætte ord på, skabe kontakt til egne løsninger og handlemuligheder, samt ressourcer.
Der vil være fokus på, her og nu situationer, større parathed til at afhjælpe de forhindringer, der blokerer for faglighed og trivsel.
Egen forståelse, samt læring på en indsigtsfuld og tryg måde.
Barnet/ den unge tilbydes ligeledes støttes til at udtrykke svære følelser, indre kaos og oplevelser verbalt som nonverbalt. Der hvor ordene slipper op, ikke slår til eller adfærds korrektion ikke er nok, er der brug for den iboende evne til at heale sig selv symbolisering.
For det mindre barn er det primære omdrejningspunkt for terapien barnets naturlige leg. Samværet med terapeuten gennem legen, aflaster barnet fra at være i et problemorienteret fokus og skulle udtrykke sig på voksne betingelser.
Barnet kan gennem samværet og legen i sandkasserne, bearbejde svære oplevelser og hele svære ting i fortiden, og det kan få nye erfaringer og frigøre ressourcer til fremtiden. Også spædbarnsterapi eller historieterapi er ofte en del af terapien.
Større børn og unge har også glæde af samtaleterapi, hypnoterapi, tegneterapi osv.
Børn (og unge i de tidligste ungdomsår) i terapi indbefatter altid løbende samtaler og et intenst samarbejde med forældrene om, hvordan de kan forstå og understøtte barnets udvikling i terapien og medfører dermed en personlig proces hos forældrene omkring deres forældrerolle.
Jeg arbejder aldrig med barnet alene i terapi, men altid med barnets nærmeste omsorgspersoner.


